Návrh Záverečného účtu obce za rok 2022
10.05.2023
Záverečný účet Obce
Diaková
a rozpočtové hospodárenie
za rok 2022
Predkladá : PaedDr. Branislav Kohút, starosta obce
Spracovala: Miroslava Bellová, účtovníčka obce
V Diakovej dňa 10. mája 2023
Návrh záverečného účtu vyvesený na úradnej tabuli dňa 10.05.2023
Záverečný účet schválený OZ dňa ........................., uznesením č. ..................
Návrh záverečného účtu vyvesený na úradnej tabuli dňa : 10.05.2023
Záverečný účet schválený OZ dňa :
Záverečný účet obce
a rozpočtové hospodárenie za rok 2022
OBSAH :
- Rozpočet obce na rok 2022
- Rozbor plnenia príjmov za rok 2022
- Rozbor čerpania výdavkov za rok 2022
- Prebytok/schodok rozpočtového hospodárenia za rok 2022
- Tvorba a použitie prostriedkov peňažných fondov (rezervného fondu) a sociálneho fondu a miestneho poplatku za rozvoj
- Bilancia aktív a pasív k 31.12.2022
- Prehľad o stave a vývoji dlhu k 31.12.2022
- Prehľad o poskytnutých dotáciách právnickým osobám a fyzickým osobám - podnikateľom podľa § 7 ods. 4 zákona č.583/2004 Z. z.
-
Finančné usporiadanie finančných vzťahov voči:
- štátnemu rozpočtu
- štátnym fondom
- rozpočtom iných obcí
- rozpočtom VÚC
- Údaje o hospodárení príspevkových organizácií
- Prehľad o poskytnutých zárukách
- Údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti
- Hodnotenie plnenia programov obce
Záverečný účet obce
a rozpočtové hospodárenie za rok 2022
1. Rozpočet obce na rok 2022
Základným nástrojom finančného hospodárenia obce bol rozpočet obce na rok 2022.
Obec zostavila rozpočet podľa ustanovenia § 10 odsek 7) zákona č.583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Rozpočet obce na rok 2022 bol zostavený ako vyrovnaný. Bežný rozpočet bol zostavený ako prebytkový a kapitálový rozpočet ako schodkový.
Hospodárenie obce sa riadilo podľa schváleného rozpočtu na rok 2022.
Rozpočet obce bol schválený obecným zastupiteľstvom dňa 10.12.2021 uznesením č. 6/2021/3.
Rozpočet bol zmenený jedenkrát:
- prvá zmena schválená dňa 25.11.2022 uznesením č. U-14/2022
Rozpočet obce k 31.12.2022
|
Schválený rozpočet |
Schválený rozpočet po poslednej zmene |
Príjmy celkom |
214 202,55 |
262 795,74 |
z toho : |
|
|
Bežné príjmy |
154 700,00 |
202 584,52 |
Kapitálové príjmy |
0,00 |
0,00 |
Finančné príjmy |
59 502,55 |
60 211,22 |
Výdavky celkom |
214 202,55 |
223 310,08 |
z toho : |
|
|
Bežné výdavky |
144 700,00 |
153 807,53 |
Kapitálové výdavky |
69 502,55 |
69 502,55 |
Finančné výdavky |
0,00 |
0,00 |
Prebytok/schodok Rozpočtu obce |
0,00 |
39 485,66 |
2. Rozbor plnenia príjmov za rok 2022
Rozpočet na rok 2022 |
Skutočnosť k 31.12.2022 |
% plnenia |
262 795,74 |
201 926,93 |
76,84 % |
Z rozpočtovaných celkových príjmov 262 795,74 EUR bol skutočný príjem k 31.12.2022 v sume 201 926,93 EUR, čo predstavuje 76,84 % plnenie.
- Bežné príjmy
Rozpočet na rok 2022 |
Skutočnosť k 31.12.2022 |
% plnenia |
202 584,52 |
201 218,26 |
99,33 % |
Z rozpočtovaných bežných príjmov 202 584,52 EUR bol skutočný príjem k 31.12.2022 v sume 201 2180,26 EUR, čo predstavuje 99,33 % plnenie.
- daňové príjmy
Rozpočet na rok 2022 |
Skutočnosť k 31.12.2022 |
% plnenia |
183 522,97 |
182 219,47 |
99,29 % |
Výnos dane z príjmov poukázaný územnej samospráve
Z predpokladanej finančnej čiastky v sume 132 086,77 EUR z výnosu dane z príjmov boli k 31.12.2022 poukázané finančné prostriedky zo ŠR v sume 132 086,77 EUR, čo predstavuje plnenie na 100 %.
Daň z nehnuteľností
Z rozpočtovaných 14 000,00 EUR bol skutočný príjem k 31.12.2022 v sume 12 787,11 EUR, čo je 91,34 % plnenie. Príjmy dane z pozemkov boli v sume 7 499,16 EUR, dane zo stavieb boli v sume 5 287,95 EUR a dane z bytov boli v sume 0 EUR. K 31.12.2022 obec eviduje pohľadávky na dani z nehnuteľností v sume 972,07 EUR.
Daň za psa.
Z rozpočtovaných 525,00 EUR bol skutočný príjem k 31.12.2022 v sume 525,00 EUR, čo je 100% plnenie. K 31.12.2022 obec eviduje pohľadávky na dani za psa v sume 56,00 EUR.
Daň za využívanie verejného priestranstva.
Z rozpočtovaných 0,00 EUR bol skutočný príjem k 31.12.2022 v sume 0,00 EUR, čo je 0 % plnenie.
Miestny poplatok za rozvoj.
Z rozpočtovaných 22 211,20 Eur bol skutočný príjem k 31.12.2022 v sume 22 211,20 Eur, čo je 100 % plnenie.
Poplatok za komunálny odpad a drobný stavebný odpad.
Z rozpočtovaných 14 700,00 EUR bol skutočný príjem k 31.12.2022 v sume 14 609,39 EUR, čo je 99,38 % plnenie. K 31.12.2022 obec eviduje pohľadávky za komunálny odpad v sume 1 807,15 EUR.
- nedaňové príjmy:
Rozpočet na rok 2022 |
Skutočnosť k 31.12.2022 |
% plnenia |
10 722,28 |
10 659,52 |
99,41 |
Z rozpočtovaných 10 722,28 EUR bol skutočný príjem k 31.12.2022 v sume 10 659,52 EUR, čo je 99,41 % plnenie. Uvedený príjem predstavuje príjem z podnikania a z vlastníctva obce, administratívne poplatky a iné nedaňové príjmy (dobropisy a vratky, stravné, bankové úroky).
- Granty a transfery:
Rozpočet na rok 2022 |
Skutočnosť k 31.12.2022 |
% plnenia |
8 339,27 |
8 339,27 |
100 |
Z rozpočtovaných 8 339,27 EUR, bol skutočný príjem vo výške 8 339,27 EUR, čo predstavuje 100 % plnenie.
Prehľad vybraných bežných transferov, ktoré boli účelovo určené a použité
Poskytovateľ dotácie |
Suma v EUR |
Účel |
Ministerstvo dopravy, výstavby regionálneho rozvoja SR |
20,95 |
Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy |
Okresný úrad Žilina odbor ŽP |
48,56 |
Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy |
Ministerstvo vnútra SR |
160,05 |
Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy REGOB |
Environmentálny fond SR |
806,37 |
Príspevok na triedenie |
Ministerstvo vnútra SR |
27,60 |
Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na register adries |
Ministerstvo vnútra SR |
1 329,91 |
Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy Voľby do VÚC a OSO |
Ministerstvo vnútra SR |
674,57 |
Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy Referendum 2023 |
Ministerstvo vnútra SR |
2 194,00 |
Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy príspevok za ubytovanie odídenca |
Dobrovoľná požiarna ochrana SR |
3 000,00 |
Zabezpečenie potrieb a akcieschopností DHZO |
Ministerstvo sociálnych vecí a rodiny SR |
77,26 |
Rodinné prídavky |
- Kapitálové príjmy:
Rozpočet na rok 2022 |
Skutočnosť k 31.12.2022 |
% plnenia |
0,00 |
0,00 |
0% |
Z rozpočtovaných kapitálových príjmov vo výške 0,00 EUR bol skutočný príjem 0,00 EUR čo predstavuje 0 % plnenie
3. Príjmové finančné operácie:
Rozpočet na rok 2022 |
Skutočnosť k 31.12.2022 |
% plnenia |
60 211,22 |
708,67 |
1,18% |
Z rozpočtovaných príjmov z finančných operácií vo výške 60 211,22 EUR bol skutočný príjem k 31.12.2022 v sume 708,67 EUR, čo predstavuje 1,18 % plnenie.
- Rozbor čerpania výdavkov za rok 2022
Rozpočet na rok 2022 |
Skutočnosť k 31.12.2022 |
% čerpania |
223 310,08 |
144 279,56 |
64,61 |
Z rozpočtovaných celkových výdavkov 223 310,08 EUR bolo skutočne čerpané k 31.12.2022 v sume 144 279,56 EUR, čo predstavuje 64,61 % čerpanie.
- Bežné výdavky
Rozpočet na rok 2022 |
Skutočnosť k 31.12.2022 |
% čerpania |
153 807,53 |
144 279,56 |
93,81 |
Z rozpočtovaných bežných výdavkov 153 807,53 EUR bolo skutočne čerpané k 31.12.2022 v sume 144 279,56 EUR, čo predstavuje 93,81 % čerpanie.
Medzi významné položky bežného rozpočtu patrí:
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania
Z rozpočtovaných 35 600,00 EUR bolo skutočné čerpanie k 31.12.2022 v sume 35 596,93 EUR, čo je 99,99 % čerpanie. Patria sem mzdové prostriedky pracovníkov OcÚ.
Poistné a príspevky do poisťovní
Z rozpočtovaných 15 100,68 EUR bolo skutočne čerpané k 31.12.2022 v sume 14 121,54 EUR, čo je 93,52 % čerpanie.
Tovary a služby
Z rozpočtovaných 87 602,24 EUR bolo skutočne čerpané k 31.12.2022 v sume 80 255,96 EUR, čo je 91,61 % čerpanie. Ide o prevádzkové výdavky všetkých stredísk OcÚ, ako sú cestovné náhrady, energie, materiál, dopravné, rutinná a štandardná údržba, nájomné a ostatné tovary a služby.
Bežné transfery
Z rozpočtovaných 15 504,61 EUR bolo skutočne čerpané k 31.12.2022 v sume 14 305,13 EUR, čo predstavuje 92,26 % čerpanie.
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a návratnými finančnými výpomocami
Z rozpočtovaných 0,00 EUR bolo skutočne vyčerpané k 31.12.2022 v sume 0,0 EUR, čo predstavuje 0 % čerpanie.
2) Kapitálové výdavky :
Rozpočet na rok 2022 |
Skutočnosť k 31.12.2022 |
% čerpania |
69 502,55 |
0,00 |
0 |
Z rozpočtovaných kapitálových výdavkov 69 502,55 EUR bolo skutočne čerpané k 31.12.2022 v sume 0,00 EUR, čo predstavuje 0 % čerpanie.
3) Výdavkové finančné operácie :
Rozpočet na rok 2022 |
Skutočnosť k 31.12.2022 |
% čerpania |
0,00 |
0,00 |
0 |
Z rozpočtovaných výdavkových finančných operácií 0,00 EUR bolo skutočne čerpané k 31.12.2022 v sume 0,00 EUR, čo predstavuje 0 % čerpanie.
4. Prebytok/schodok rozpočtového hospodárenia za rok 2022
Hospodárenie obce |
Skutočnosť k 31.12.2022 v EUR
|
|
|
Bežné príjmy spolu |
201 926,93 |
Bežné výdavky spolu |
144 279,56 |
Prebytok/Schodok Bežného rozpočtu |
57 647,37 |
Kapitálové príjmy spolu |
0,00 |
Kapitálové výdavky spolu |
0,00 |
Prebytok/schodok Kapitálového rozpočtu |
0,00 |
Prebytok/schodok bežného a kapitálového rozpočtu |
57 647,37 |
Vylúčenie z prebytku |
0,00 |
Upravený prebytok/schodok bežného a kapitálového rozpočtu |
57 647,37 |
Príjmy z finančných operácií |
708,67 |
Výdavky z finančných operácií |
0,00 |
Rozdiel finančných operácií |
708,67 |
Príjmy spolu |
202 635,60 |
VÝDAVKY SPOLU |
144 279,56 |
Hospodárenie obce |
58 356,04 |
Vylúčenie z prebytku |
23 708,75 |
Upravené hospodárenie obce |
34 647,29 |
Prebytok rozpočtu v sume 58 356,04 EUR zistený podľa ustanovenia § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Z prebytku rozpočtu zisteného podľa ustanovenia § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z.z. . o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa vylučujú nevyčerpané prostriedky vo výške 23 708,75 Eur: zo sociálneho fondu, ak obec nemá zriadený samostatný bankový účet vo výške 822,98 Eur a miestny poplatok za rozvoj vo výške 22 211,20 Eur a dotáciu na Referendum 2023 vo výške 674,57 Eur.
Na základe uvedených skutočností navrhujeme skutočnú tvorbu rezervného fondu za rok 2022 vo výške 34 647,29Eur.
5. Tvorba a použitie prostriedkov peňažných fondov (rezervného fondu) a sociálneho fondu a poplatok za rozvoj
Rezervný fond
Obec vytvára rezervný fond v zmysle ustanovenia § 15 zákona č.583/2004 Z. z. v z.n.p.. O použití rezervného fondu rozhoduje obecné zastupiteľstvo.
Fond rezervný |
Suma v EUR |
ZS k 1.1.2022 |
43 229,43 |
Prírastky - z prebytku rozpočtu za uplynulý rozpočtový rok 2021 |
31 917,85 |
Úbytky - použitie rezervného fondu :
|
|
KZ k 31.12.2022 |
75 147,28 |
Podľa návrhu tvorby rezervného fondu za rok 2022 bude jeho stav po schválení záverečného účtu 34 647,29 Eur.
Sociálny fond
Tvorbu a použitie sociálneho fondu upravuje zákon o sociálnom fonde.
Sociálny fond |
Suma v EUR |
ZS k 1.1.2022 |
483,14 |
Prírastky - povinný prídel -1,05 % |
339,84 |
Úbytky |
0,00 |
KZ k 31.12.2022 |
822,98 |
Miestny poplatok za rozvoj
Tvorbu a použitie miestneho poplatku z rozvoj v roku 2022. Upravuje VZN 1/2019 o miestnom poplatku za rozvoj.
Začiatočný stav k 1.1.2022 |
23 822,30 |
Prírastky |
|
Tvorba 2022 |
22 211,20 |
Úbytky |
|
Výdavky |
0,00 |
KZ k 31.12.2022 |
46 033,50 |
6. Bilancia aktív a pasív k 31.12.2022
A K T Í V A
Názov |
ZS k 1.1.2022 v EUR |
KZ k 31.12.2022 v EUR |
Majetok spolu |
543 219,75 |
609 625,08 |
Neobežný majetok spolu |
403 443,70 |
430 138,54 |
z toho : |
|
|
Dlhodobý nehmotný majetok |
0,00 |
0,00 |
Dlhodobý hmotný majetok |
337 291,21 |
363 986,05 |
Dlhodobý finančný majetok |
66 152,49 |
66 152,49 |
Obežný majetok spolu |
138 677,37 |
178 435,48 |
z toho : |
|
|
Zásoby |
0,00 |
0,00 |
Zúčtovanie medzi subjektami VS |
0,00 |
0,00 |
Dlhodobé pohľadávky |
0,00 |
0,00 |
Krátkodobé pohľadávky |
40 74,50 |
23 714,71 |
Finančné účty |
97 942,87 |
154 720,77 |
Poskytnuté návratné fin. výpomoci dlh. |
0,00 |
0,00 |
Poskytnuté návratné fin. výpomoci krát. |
0,00 |
0,00 |
Časové rozlíšenie |
1 098,68 |
1 051,06 |
P A S Í V A
Názov |
ZS k 1.1.2022 v EUR |
KZ k 31.12.2022 v EUR |
Vlastné imanie a záväzky spolu |
543 219,75 |
609 625,08 |
Vlastné imanie |
315 893,31 |
348 487,44 |
z toho : |
|
|
Oceňovacie rozdiely |
0,00 |
0,00 |
Fondy |
0,00 |
0,00 |
Výsledok hospodárenia |
315 893,31 |
348 487,44 |
Záväzky |
56 251,09 |
54 315,29 |
z toho : |
|
|
Rezervy |
600,00 |
1 200,00 |
Zúčtovanie medzi subjektami VS |
708,67 |
674,57 |
Dlhodobé záväzky |
483,14 |
822,98 |
Krátkodobé záväzky |
54 459,28 |
51 617,74 |
Bankové úvery a výpomoci |
0,00 |
0,00 |
Časové rozlíšenie |
171 075,35 |
206 822,35 |
7. Prehľad o stave a vývoji dlhu k 31.12.2022
Obec k 31.12.2022 eviduje tieto záväzky:
- voči dodávateľom 46 881,81 EUR
- voči zamestnancom 2 472,38 EUR
- voči poisťovniam a daňovému úradu 2 263,55 EUR
8. Prehľad o poskytnutých dotáciách právnickým osobám a fyzickým osobám - podnikateľom podľa § 7 ods. 4 zákona č.583/2004 Z.z.
Obec v roku 2022 neposkytla dotácie právnickým osobám, fyzickým osobám - podnikateľom na podporu všeobecne prospešných služieb, na všeobecne prospešný alebo verejnoprospešný účel.
Žiadateľ dotácie
- 1 - |
Suma poskytnutých finančných prostriedkov
- 2 - |
Suma skutočne použitých finančných prostriedkov - 3 - |
Rozdiel (stĺ.2 - stĺ.3 )
- 4 - |
|
|
|
|
9. Finančné usporiadanie vzťahov voči
- štátnemu rozpočtu
- štátnym fondom
- ostatným organizáciám
- rozpočtom iných obcí
V súlade s ustanovením § 16 ods.2 zákona č.583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov má obec finančne usporiadať svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám, fyzickým osobám - podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli finančné prostriedky svojho rozpočtu, ďalej usporiadať finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom ostatných organizácií.
- Finančné usporiadanie voči štátnemu rozpočtu:
Poskytovateľ
- 1 - |
Účelové určenie grantu, transferu uviesť : školstvo, matrika, .... - bežné výdavky - kapitálové výdavky - 2 - |
Suma poskytnutých finančných prostriedkov - 3 - |
Suma skutočne použitých finančných prostriedkov - 4 - |
Rozdiel (stĺ.3 - stĺ.4 )
- 5 - |
Ministerstvo dopravy, výstavby regionálneho rozvoja SR |
Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy
|
20,95 |
20,95 |
0 |
Okresný úrad Žilina odbor ŽP |
Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy
|
48,56 |
48,56 |
0 |
Ministerstvo vnútra SR |
Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy REGOB
|
160,05 |
160,05 |
0 |
Ministerstvo vnútra SR |
Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy register adries
|
27,60 |
27,60 |
0 |
Štatistický úrad SR |
Na úhradu nákladov SODB 2021 |
0 |
708,67 |
0 |
Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny |
Rodinné prídavky |
77,26 |
77,26 |
0 |
Ministerstvo vnútra SR |
Na úhradu nákladov Voľby do VÚC a OSO 2022 - bežné |
1 329,91 |
1 329,91 |
0 |
Ministerstvo vnútra SR |
Príspevok za ubytovanie odídenca - bežné |
2 194,00 |
2 194,00 |
0 |
Ministerstvo vnútra SR |
Na úhradu nákladov Referendum 2023 - bežné |
674,57 |
0 |
674,57 |
Dobrovoľná požiarna ochrana SR |
Materiálno-technické zabezpečenie DHZO - bežné |
3 000,00 |
3 000,00 |
0 |
- Finančné usporiadanie voči štátnym fondom
Poskytovateľ
- 1 - |
Účelové určenie grantu, transferu uviesť : školstvo, matrika, .... - bežné výdavky - kapitálové výdavky - 2 - |
Suma poskytnutých finančných prostriedkov - 3 - |
Suma skutočne použitých finančných prostriedkov - 4 - |
Rozdiel (stĺ.3 - stĺ.4 )
- 5 - |
Enviromentálny fond SR |
|
806,37 |
806,37 |
0 |
- Finančné usporiadanie voči ostatným organizáciám/
Poskytovateľ
- 1 - |
Účelové určenie grantu, transferu uviesť : školstvo, matrika, .... - bežné výdavky - kapitálové výdavky
|